onsdag 1 september 2010

Scones

Intro:
Om man har ont om pengar och är hungrig. Mjöl och vatten är billigt. Man kan ta 5 dl mjöl istället för 1 dl grahamsmjöl. Obs detta är även veganskt!!

Ingredienser:

4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 msk olja
2 tsk bakpulver
2 dl vatten
salt
ev lite solrosfrön

Gör:
Sätt på ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll i oljan och blanda, sedan häller du i vattnet och geggar ihop allt. Gör runda bullar, typ som en snusdosa och platta till dom på en plåt med bakplåtspapper på. Strö över solrosfrön, jag brukar trycka in fröna lite för annars kan dom lossna.
Grädda i tio minuter.

Tips:
Scones är godast färska, så om du bara är en person kan du göra en bulle och lägga resten av degen i en plastpåse i kylen som du kan återanvända nästa gång du är sugen.

2 kommentarer:

  1. Jag köpte en matberedare idag, jag ska bl.a. göra egen pesto (kanske med lavendelsmak) och passerade soppor!

    SvaraRadera
  2. åååå lyxigt!!
    Jag kanske ska prova det med min mixer. Men pinjenötter är skitdyra.

    SvaraRadera